Zelforganiserende teams

Zelforganisatie doen we samen

Veel zorgorganisaties zijn de laatste jaren overgestapt op zelforganisatie als besturingsvorm. Vanuit de visie om medewerkers vrijheid te geven om de juiste dingen te laten doen voor cliënten. En toch stoeien veel organisaties nog met hoe ze dit op een goede manier vorm kunnen geven.

Wij zien bij zorgorganisaties veel energie, enthousiasme en oprechte betrokkenheid bij het dagelijkse werk. In alle lagen van de organisatie zijn mensen elke dag bezig om het leven van cliënten beter te maken. Ook bij de omslag naar zelfsturing of zelforganisatie is in eerste instantie veel positiviteit. Er is een visie die aansluit bij de problemen die ervaren worden op de werkvloer.  ‘Terug naar de bedoeling’ is een term die we veel zien terugkomen in deze trajecten. In de uitvoering gaat het niet altijd goed. Werkdruk, een verhoging in het ziekteverzuim en ontevreden cliënten en medewerkers. Terwijl precies het tegenovergestelde de bedoeling was.

Wil je echt een gedegen ‘invoering’ van zelforganisatie? Lees dan hier hoe wij dit aanpakken!

Zelforganisatie Decido Humanitas DMH

Het probleem

Wat maakt dat organisaties de laatste tijd steeds vaker terugkomen van zelfsturing of zelforganisatie? Wat was ook alweer het initiële doel? Het waarom van de verandering? En hoe kan het dat dit niet gelukt is? Dat medewerkers toch teveel werkdruk krijgen en steeds vaker bij de bestuurder op de deur kloppen om te vragen of ze terug mogen naar hoe het vroeger was. Het was toch juist de bedoeling dat medewerkers vrijheid en regelruimte krijgen om de juiste dingen voor cliënten te doen? Waarom lukt het dan niet en neemt de medewerkertevredenheid af?

Geïnspireerd door goede voorbeelden zoals Buurtzorg worden managementlagen geschrapt en coaches ingezet om teams te ondersteunen. Helaas blijft het daar vaak bij. Zoiets komt natuurlijk niet vanzelf goed. De hele organisatie is ingesteld op een hiërarchische structuur en het aanpassen hiervan betekent niet dat het gedrag van medewerkers verandert.

eBook Zelforganisatie

Ontsnappen uit de puinhopen van zelforganisatie

EBook Zelforganisatie

Problemenen_zelforganisatie

Onze visie op zelforganisatie

De implementatie begint volgens ons bij een goede visie en een integrale aanpak. Het is geen ‘dingetje’ van zorgteams. Iedereen in de organisatie en vooral ook de cliënt en zijn/haar netwerk krijgen te maken met de gevolgen hiervan. En dat onderkennen en er vervolgens op handelen is cruciaal in de aanpak. Zelforganisatie doen we samen; mét medewerkers, mét leidinggevenden, mét ondersteunende diensten en vooral ook mét cliënten en hun netwerk.

Zelforganisatie draait volgens ons om medewerkers de vrijheid en regelruimte te geven om maatwerk te leveren aan cliënten. Dat zij niet voor elke 5 euro naar hun manager moeten, maar het vertrouwen krijgen omdat zij precies weten wat de individuele cliënt nodig heeft. En dat zij daarin keuzes kunnen maken in nauwe afstemming met de cliënt, netwerk, hun team en alle andere belanghebbenden die erbij betrokken zijn.

Dat betekent (vaak) een verandering in structuur en systemen, maar altijd een verandering in houding en gedrag. Vanuit eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor de dagelijkse zorg die er geleverd wordt.


Zelforganisatie, een teamdingetje

Waar gaat zelforganisatie nou eigenlijk om? Gaat het om de teams die zichzelf organiseren? Of draait het om de visie van het verbeteren van de zorg, samen met cliënten en mantelzorgers? Lees hier hoe je concreet aan de slag kunt om zelforganisatie tot een succes te brengen.


Zelforganisatie doen we samen!

Bij Decido geloven we dat grote transities zoals de ‘invoering’ van zelforganisatie alleen integraal kunnen worden vormgegeven. Dus niet alleen aandacht voor de zorgteams, maar voor alle geledingen binnen de organisatie. En dat betekent dus ook met cliënten en het netwerk. Betrek hen bij de verandering die het met zich meebrengt. Want voor iedereen verandert de insteek van het werken fundamenteel. Het vraagt een ander soort leiderschap, niet alleen in het middenkader, maar ook vanuit de Raad van Bestuur en het MT.

Het vraagt ander gedrag van medewerkers bij ondersteunende diensten. Processen moeten aangepast worden zodat medewerkers vrijheid, regelruimte en vertrouwen krijgen. En cliëntenraden, ondernemingsraden en raden van toezicht herijken zich op hun traditionele structuur en veranderen mee met de trend dat verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie worden gelegd.

Proces workshop Present Peter Decido zelforganisatie zelfsturing

Stichting Humanitas DMH: cultuurinterventie in plaats van structuurinterventie

Humanitas DMH (HDMH) veranderde de afgelopen jaren van een noodlijdende en verwaarloosde organisatie naar een gezond bedrijf met een eigen identiteit. Frank Wolterink vertelt in dit artikel over de manier waarop hij sturing gaf aan de verandering en de weerbarstigheid van dat proces.


Zelforganisatie zelfsturing coaching Decido

Coaching van teams

Een groot onderdeel van de transitie naar zelforganisatie betreft het bouwen aan sterke teams. Zowel in de directe zorg als in de ondersteuning. Teams die begrijpen waar het om draait in de zorg en die met passie en bevlogenheid weten wat de cliënt nodig heeft.

Zelforganisatie is een logische stap in de ontwikkeling van een team naar volwassenheid. Het begint allemaal met het nemen van eigenaarschap en verantwoordelijkheid. En dat doe je alleen als je van jezelf snapt wat je kunt en wilt en dat ook van je teamleden begrijpt en erkent! Wij weten mensen in hun kracht te zetten in een team middels interventies op persoonlijk en teamniveau. Daarbij werken wij vanuit drijfveren én talenten. Stap voor stap groeien in zelfsturing of zelforganisatie.

Een teamscan, teamontwikkelmeter of barometer helpt teams om inzicht te hebben in de mate van zelfstandigheid. Met het hele team in gesprek over inhoudelijke-, organisatorische onderwerpen als teamsamenwerking maakt dat er eenzelfde beeld ontstaat van de toekomst. Stapje voor stapje groeien.


Ervaar het zelf!

Staat jouw organisatie aan de vooravond van zelforganisatie of loopt het traject misschien niet zoals verwacht? Meld je aan voor een rondetafelsessie waarin we in gesprek gaan met meerdere zorgorganisaties die tegen (veelal) dezelfde problemen aanlopen. We delen ervaringen, leren van elkaar en gaan met een aantal concrete tools mee naar huis.

Onze trainingen en masterclasses worden zowel incompany gegeven als via open inschrijving. Ze duren een halve dag, meestal van 14:00 uur tot 18:00 uur. Aansluitend is er een borrel en kan je ervaringen delen en netwerken.

Rondetafelsessie Zelforganisatie

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Bel 030 6885 886 of laat je gegevens achter en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Olga Sprong - Decido