Technologische hulpmiddelen in de zorg
Zorgtechnologie voor meer kwaliteit van leven en prettig werken
Bijna alle zorginstellingen in Nederland gaan (steeds meer) gebruik maken van zorgtechnologie. De vraag waar iedereen mee worstelt: welke technologische hulpmiddelen zijn er en welke leveren voor specifiek voor jouw organisatie nu de meeste ‘winst’ op in termen van arbeidsbesparing, welzijn en zorgkwaliteit voor cliënten? En hoe implementeer je die succesvol?
Technologische hulpmiddelen zijn er in vele soorten en maten. Op deze pagina vind je de vijf meest gebruikte technologische hulpmiddelen, de toepassingsmogelijkheden ervan en waar je op moet letten bij de implementatie.
Technologische hulpmiddelen: kwaliteit en efficiënt
In iedere zorgorganisatie is het wel een thema: de inzet van zorgtechnologie ofwel technologische hulpmiddelen. Maar waarom zetten we ze in? In veel gevallen is zorgtechnologie niet goedkoop, vraagt het om specialistische kennis om het goed te implementeren, en kost het tijd van de zorgverleners. Terwijl tijd al zo schaars is. Zorgtechnologie heeft echter ook veel voordelen: zo kan zorgtechnologie de eigen regie van de cliënt vergroten, de kwaliteit van zorg verbeteren, de administratieve last voor de zorgverlener verlagen en arbeidsbesparing opleveren. Hieronder staan vijf vormen van technologische hulpmiddelen beschreven die worden ingezet in de verpleeghuiszorg en thuiszorg.
.
Technologisch hulpmiddel: beeldzorg
Makkelijk te implementeren sinds Corona. Met een iPad is het zo geregeld
In de thuiszorg wordt beeldzorg ingezet om een videoverbinding op te zetten tussen de zorgverlener en de cliënt, zodat zorg op afstand kan worden verleend. Beeldzorg biedt cliënten ondersteuning bij dagelijkse handelingen, zoals het innemen van medicatie of eenvoudige medische handelingen, met behoud van eigen regie. Daarnaast kan het het sociaal welzijn vergroten, bijvoorbeeld bij eenzaamheid of depressie, doordat zorgpersoneel de tijd heeft voor een gesprek met de cliënt, omdat zij geen medische handelingen zelf hoeven uit te voeren. Zorgverleners hoeven hierdoor minder fysiek naar de cliënt en kunnen de zorg afwisselen met beeldzorgmomenten. Doordat de zorg niet door de zorgverlener zelf wordt uitgevoerd en er geen reistijd nodig is, bespaart de zorg gemiddeld 9 minuten per cliënt per beeldzorgmoment.
Leefcirkels, binnen en buiten
Om een cliënt met dementie veilig te laten dwalen, wordt er binnen verpleeghuizen gebruikgemaakt van leefcirkels. Leefcirkels regelen de bewegingsruimte van een cliënt op maat. De cliënt draagt een tag, waarop deuren en liften van een verpleeghuis reageren door open te gaan, te sluiten of door medewerkers te alarmeren. De leefcirkels zijn vaak gekoppeld aan het al aanwezige zorgdomoticasysteem. Zelfs buiten de locatie kan, door middel van een GPS-tracker, een leefcirkel worden aangebracht die bijvoorbeeld een alarm geeft aan de familie of zorgverleners als de bewoner buiten een straal van 200 meter van het verpleeghuis komt. De cliënt is via de GPS-tracker terug te vinden en kan zo weer naar het verpleeghuis worden gebracht. Leefcirkels bieden cliënten maximale vrijheid binnen veilige kaders. Het geeft medewerkers rust, terwijl de cliënten zich zelfstandig door het verpleeghuis en daarbuiten kunnen bewegen, wat hun gevoel van vrijheid en eigen regie versterkt.
eBook: Zorg en technologie
Ben je op zoek naar manieren om via zorgtechnologie zowel de kwaliteit van zorg te verbeteren én tijd voor medewerkers te besparen? Dan is ons eBook wat voor jou. Daarin vind je diverse voorbeelden van zorgtechnologie en lees je hoe je zorgtechnologie op een goede manier implementeert!
Spraakgestuurd Rapporteren
Een tekst inspreken in het cliëntendossier, die vervolgens automatisch op de juiste plek in het dossier wordt uitgeschreven, oftewel: spraakgestuurd rapporteren. Dit gebeurt veelal via een app op een smartphone of tablet en gaat vaak sneller dan typen, wat de administratieve last van de zorgverlener vermindert. Daarbij hoeft de zorgverlener niet te wachten tot hij of zij achter de computer zit om de rapportage te schrijven, omdat direct na het zorgmoment kan worden gerapporteerd.
Doordat je direct rapporteert en de spraakherkenning spelfouten tot wel 18% vermindert, is de kwaliteit van de rapportages hoger. Daarnaast biedt spraakgestuurd rapporteren de mogelijkheid om, waar mogelijk, samen met de cliënt te rapporteren, waardoor cliënten zich meer betrokken voelen en de kans krijgen om informatie toe te voegen of te verbeteren. Spraakgestuurd rapporteren wordt veelal gebruikt in de VVT (Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg) en in de gehandicaptenzorg.
Leefpatroon monitoring
Met technologische hulpmiddelen zoals slimme sensoren krijgen zorgverleners meer inzicht in het welzijn en de leefpatronen van de cliënt. Slimme sensoren registreren zaken zoals loopsnelheid, eetpatroon, slaapritme, toiletbezoek, dwalen en het risico op vereenzaming. Deze gegevens ondersteunen de zorgverleners bij het bieden van optimale zorg op het juiste moment. Een sensor in bijvoorbeeld de toiletbril kan een toename in toiletgang registreren, wat kan duiden op een beginnende blaasontsteking, waarna de zorg in een vroeg stadium kan ingrijpen. Leefpatroonmonitoring wordt ingezet bij alleenstaande mensen met dementie, wat hen in staat stelt langer zelfstandig te wonen zonder naar een verpleeghuis te hoeven verhuizen. Daarnaast geeft het zorgverleners op afstand inzicht in veranderingen in het welbevinden van de cliënt, zonder dat ze fysiek langs hoeven te komen.
De Zorgtechnologie Scan
Ben je als zorgorganisatie al bezig met zorgtechnologie? Bijvoorbeeld door een visie op zorgtechnologie te ontwikkelen? Of overweeg je een voorbeeld van zorgtechnologie te introduceren? Doe dan de scan en ontdek waar jouw organisatie staat en wat je kunt verbeteren.
Hoe wij het aanpakken
Visie op zorgtechnologie
Wij handelen vanuit de visie op zorg van uw organisatie.. De visie sluit aan bij de missie van de organisatie. Als deze er niet is, stellen we die samen met de organisatie op.
Project en veranderaanpak
De visie vertalen we naar concrete projecten, die aansluiten bij huidige processen, behoefte van cliënten en bestaande knelpunten. Wij maken projectplannen en bijbehorende veranderaanpak.
Geavanceerde zorgdomotica
Geavanceerde zorgdomotica helpen zorgverleners in verpleeghuizen en gehandicaptenzorginstellingen om toezicht te houden op grotere groepen cliënten. Slimme sensoren genereren meldingen zoals in-/uit-bed meldingen, verlaten van de kamer, dwalen en betreden van de badkamer. Zorgverleners krijgen hierdoor een goed beeld van de actuele situatie van cliënten. Per cliënt wordt een persoonlijk profiel ingesteld, dat zoveel mogelijk vrijheid en privacy biedt, terwijl het alleen nuttige meldingen doorgeeft aan de zorgverleners. Door bijvoorbeeld ’s nachts cliënten te monitoren met sensoren, zijn fysieke nachtrondes niet nodig en lopen zorgverleners alleen op de noodzakelijke meldingen, zonder cliënten uit hun slaap te wekken. Bovendien kan de zorgmedewerker op afstand de urgentie van meldingen bepalen en sneller ter plaatse zijn, bijvoorbeeld bij een cliënt die is gevallen.
” De deskundige en professionele ondersteuning van Decido was een belangrijke succesfactor. Een doordachte aanpak, met veel draagvlak voor de uitvoering. Een voorbeeld van hoe complexe veranderingen aan te pakken!” Mohammed Elyamani, locatiemanager
Een hands-on projectleider nodig?
Heb je al een concreet idee over de implementatie van zorgtechnologie, maar ben je nog op zoek naar een projectleider die niet de technologie maar de mens centraal zet? Kijk eens op onze pagina over projectleiding en maak kennis met onze projectleiders.
Waar zijn we actief?
Langdurige zorg
We werken al jaren voor organisaties in de oudenzorg, VG of GGZ zorg. Kijk voor alle recente voorbeelden op onze klantenpagina.
Sociaal domein
Steeds meer wordt er een beroep gedaan op welzijns instellingen om elkaar aan te vullen in het sociaal domein. Kijk wat we voor u kunnen betekenen
Regionale samenwerking
Afstemming van zorg en welzijn in de regio betekent voor gemeenten een regierol. Wij helpen u om deze rol goed in te vullen.
Heeft u vragen over de toepassingsmogelijkheden?
Heb je vragen over de toepassingsmogelijkheden? Ben je als directeur, manager bedrijfsvoering of zorgmanager op zoek naar iemand met een visie op zorgtechnologie? Neem dan gerust eens contact met ons op.
Zorgtechnologie voor meer kwaliteit van leven
De implementatie van arbeidsbesparende zorgtechnologie biedt niet alleen voordelen voor de zorgverleners, maar ook voor de cliënten. Het zorgt voor meer efficiëntie, verhoogt de kwaliteit van zorg, en geeft cliënten de regie over hun eigen leven terug. Technologieën zoals beeldzorg, leefcirkels, en spraakgestuurd rapporteren hebben bewezen een belangrijke bijdrage te leveren aan het verminderen van de werkdruk en het verbeteren van de zorgverlening. Door deze innovaties te omarmen, kunnen zorgorganisaties inspelen op de toenemende vraag naar zorg en tegelijkertijd het welzijn van zowel de zorgverleners als de cliënten verbeteren. Uiteindelijk is het doel dat iedereen de best mogelijke zorg ontvangt, met behoud van autonomie en kwaliteit van leven.
Even sparren?
Wilt u eens verkennen hoe wij u kunnen ondersteunen? Dat kan onder een kopje koffie bij ons of bij u. Neem vrijblijvend contact op met Erwin Jonkeren
Wij zijn Silverein, een nieuwe, sterke ouderenzorgorganisatie in de regio Utrecht, onderdeel van zorggroep De Opbouw. Wij zijn specialist in zorg, welzijn en behandeling voor ouderen in de regio’s Eemland, Utrechtse Heuvelrug en De Bilt. Onze kernexpertise ligt op het gebied van thuiszorg, verpleeghuiszorg, geriatrische revalidatie met aandacht voor levensvragen en zingeving.