Kennissessie Zelforganisatie

Zelforganisatie in tijden van arbeidsmarktkrapte

2 december 2022
9:30 - 12:00
Online

Zelforganisatie zo gek nog niet in tijden van arbeidsmarktkrapte

Hoe zelforganisatie kan bijdragen aan het binden en boeien van medewerkers


Wij geven onze visie op zelforganisatie, delen onze ervaringen en richten ons op de vraag hoe zelforganisatie ingezet kan worden voor het boeien en binden van medewerkers


De vijf pijlers van zelforganisatie in het licht van binden en boeien. Welke pijler wil jij verdiepen in deze sessie?


Meer informatie over deze sessie

Wanneer: 2 december 2022
Tijd: 9:30 – 12:00 uur
Waar: Online

Ja, ik schrijf me graag in en doe mee op 2 december 2022

Zelforganisatie zo gek nog niet in tijden van arbeidsmarktkrapte

Verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie, eigenaarschap in teams en de cliënt centraal stellen. Daar draait het om bij zelforganisatie. En daarin zitten precies de ingrediënten die helpen om medewerkers te binden aan je organisatie en te blijven boeien voor hun vak. Want met alleen een bonus of meer salaris red je het niet als werkgever. Medewerkers willen met hun vak en met de cliënt bezig zijn en daarvoor voldoende eigen regelruimte hebben binnen afgebakende kaders, zodat ze niet verzuipen in allerlei randvoorwaardelijke zaken.

In deze sessie gaan we in op de vijf pijlers van zelforganisatie vanuit het perspectief van binden en boeien van medewerkers. En delen we ervaringen, successen en knelpunten met de deelnemers. Dat doen we op interactieve wijze, waarbij deelnemers zelf bepalen welke onderwerpen meer in detail worden besproken.

De 5 pijlers waar we dieper op ingaan zijn:

  • Eerst richting, dan beweging
  • Een integrale aanpak is noodzakelijk
  • Beweging gebeurt in teams
  • De impact van en op leiderschap
  • Hoe om te gaan met (bestaande) kaders

Deze sessie is bedoeld voor managers, teamleiders en beleidsmedewerkers in de zorg, sociaal domein en gemeenten.

Wilt u ook zelfstandige en professionele teams?

Lees hier meer over onze visie

Zelforganisatie en de rol van ondersteunende diensten

Een van de meest ingewikkelde vraagstukken bij zelforganisatie is de rol en verantwoordelijkheden van de ondersteunende diensten. Wie doet precies wat als het bijvoorbeeld gaat om functioneren in het team, vacatures invullen en ziekteverzuim? En is dat afhankelijk van de zelfstandigheid van het team of van de kwaliteiten en voorkeuren? En hoe gaan ondersteunende diensten om met deze verschillen?

In de kennissessie “Zelforganisatie vanuit de bedoeling” komen dergelijke vragen aan de orde. Ook de vraag of er één beste manier is om zelforganisatie in de voeren. En wat heeft organisatiecultuur hier mee te maken? Het zijn vraagstukken uit de praktijk die maken dat het niet een ABC-tje is om zelfsturing in te voeren óf op een bepaald niveau te houden.

Kortom, in de kennissessie staan praktijksituaties centraal en is het delen van kennis er ervaring belangrijk. Kun je niet, maar wil je wel betrokken zijn, dat kan natuurlijk ook. Door je vragen te stellen via mail of door even contact te hebben. Wil je de uitkomsten ontvangen. Ook dat kan. Geef even een belletje aan Peter of Olga.

Veiligheid in zelfstandige teams?

Neem contact op met ons over onze aanpak

Ook interessant

Blog: Zelforganisatie, één grote impasse

Hoe voorkom je dat zelforganisatie een grote impasse wordt en dat iedereen naar iedereen kijkt? Lees de blog.

eBook Zelforganisatie

In het eerste eBook over Zelforganisatie gaat het over valkuilen bij de invoering van zelforganisatie en hoe deze te vermijden.

Blog: Zelforganisatie en stafafdelingen

Zelforganiserende teams zijn niet alleen de zorgteams. Juiste de ondersteunende afdelingen hebben een cruciale rol bij zelforganisatie.

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp en over de diensten van Decido die hier bij horen, neem dan contact op met Olga.

eBook: Zelforganisatie vanuit de bedoeling

Zelforganisatie vanuit de bedoeling maakt teams sneller vertrouwd en bouwt aan vertrouwen

Download het eBookx