Andere rol OR in verkiezingstijd
Ondernemingsraad zoekt nieuwe leden voor verkiezingen

Iedere vier jaar verbaas ik mij meer over de manier waarop kandidaten elkaar bestrijden bij de Amerikaanse verkiezingen.
En in Nederland worden de taal en toon die worden tijdens de verkiezingsstrijd ook keer op keer harder. Een bijzondere ontwikkeling.

Ondernemingsraad zoekt nieuwe leden voor verkiezingen

In mijn contact met ondernemingsraden zie ik ook een steeds heftiger wordende verkiezingsstrijd, maar op een heel andere manier. Hier zijn het niet zozeer de kandidaten die strijd leveren, maar de zittende or-leden! Want zie überhaupt maar eens voldoende mensen te vinden die lid willen worden van een or. En dan het liefst ook nog kandidaten die passen bij de missie van de ondernemingsraad en de visie die hij heeft op de (ontwikkeling van de) medezeggenschap binnen de organisatie.

Andere manier van medezeggenschap

Steeds meer ondernemingsraden zien dat de elkaar sneller opvolgende ontwikkelingen om en in de organisatie, vragen om een andere manier van medezeggenschap. Die manier brengt teweeg dat de ondernemingsraad ook op een andere manier moet gaan handelen. Hij krijgt een andere rol ten opzichte van de directeur of bestuurder, steeds ingewikkeldere onderwerpen op zijn bordje en moet ook op andere manieren de achterban informeren, betrekken en om een bijdrage vragen.

Invloed uitoefenen op kandidaten is niet chic

Ik zie de handen in het haar verdwijnen van veel or-leden: hoe vinden we nieuwe or-leden die net datgene kunnen of weten wat wij nodig hebben? Die ons gaan helpen om de medezeggenschap te vernieuwen? En tegelijkertijd voelt men zich aan handen en voeten gebonden, want invloed uitoefenen op wie zich kandidaat stelt voor de komende verkiezingen voelt niet chic. En een selectie maken uit de kandidaten die zich aanmelden is ook niet bepaald democratisch. Dat is de (twee)strijd die ik bedoel!

OR: Kennis en competenties

Kun je dan alleen maar lijdzaam toekijken als ondernemingsraad? Welnee! De crux is om in aanloop naar de verkiezingen heel duidelijk te maken aan de organisatie waar de ondernemingsraad voor staat en welke kennis en competenties hij daarvoor nodig heeft.

Heldere communicatie

Heldere communicatie dus! Over de missie, de visie op medezeggenschap, de rollen binnen de ondernemingsraad en de eventuele gaten die hierin nog opgevuld moeten worden. Dat vergroot de kans op aanmelding van de juiste kandidaten, juist omdat het ook duidelijker wordt wat iemand van het lidmaatschap kan verwachten. En er is helemaal niets mis mee om op deze manier een beetje te ‘sturen’, want iedereen is nog steeds vrij om zich kandidaat te stellen!

Meer weten?
Naar het Thema: Medezeggenschap 3.0

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp en over de diensten van Decido die hier bij horen, neem dan contact op met Marcel.

eBook: Het ideale OR-lid bestaat niet meer

OR 3.0 Deel 3

Download het eBookx